Uitstellen van de studiekeuze

Uitstellen van de studiekeuze. U kent het vast ook. Jongeren die zich te laat verdiepen in hun studiekeuze en zich op het laatste moment nog inschrijven voor studie x of y (met uitval als gevolg).  Kortom, het uistellen van de studiekeuze. Tegenwoordig moet iedereen zich voor 01 mei inschrijven. Voor studies met een selectie geldt zelfs 15 januari als deadline. Hierdoor zijn jongeren gedwongen al vroeg in het schooljaar na te denken over hun vervolgstudie.

Dat een studiekeuze een belangrijke keuze is, dat is evident. Een leuke studie draagt namelijk bij aan levensgeluk, professionele en persoonlijke ontwikkeling en het vergroot de kans op een baan die goed bij iemand past. Een belangrijke keuze dus. Dat belangrijke keuzes niet over 1 nacht ijs gaan, is voor ons als volwassenen logisch. Waarom stellen veel jongeren hun studiekeuze dan toch uit tot het laatste moment?

Geen zin in het studiekeuzeproces

Als je aan 10 jongeren vraagt of zij een leuke studie willen volgen en later een leuke baan willen, dan zal het antwoord van alle 10 de jongeren zijn: ‘Ja, natuurlijk!’. Of zij ook tijd en moeite willen steken in hun studiekeuze, is de conclusie dat zij liever hun tijd besteden aan andere dingen. Jongeren hebben helemaal geen zin om het hele studiekeuzeproces te doorlopen. De druk die zij voelen van buitenaf (vrienden, ouders), het toenemende aanbod van studies en de hoge kosten zijn allemaal factoren die negatief bijdragen aan het maken van een  een studiekeuze. Daarbij komt natuurlijk de leeftijd en hersenontwikkeling van jongeren. De timing voor het moeten maken van zo’n belangrijke keuze is ronduit slecht.

Kiezen omdat het moet, niet omdat je het wilt. In veel gevallen gebeurt er dan het volgende: je gaat kijken naar alle opties, streept diegene af die je niks lijken (op basis van discutabele argumenten). Dan blijven er nog een aantal opties over. Misschien worden er 1 of 2 open dagen bezocht en dan wordt de keuze gemaakt, wederom gebaseerd op argumenten die weerlegbaar zijn. Een snelle keuze, maar dan ben je er wel vanaf. Of die keuze zo doeltreffend is? Nee, helaas…..1 op de 3 eerstejaars valt uit.

Hoe dan wel?

Als er een hapklare oplossing zou zijn, dan zouden we deze natuurlijk delen. We weten wel dat bepaalde dingen averechts werken. Zoals pushen (heb je nou nog niet…..), meer informatie verzamelen (want meer informatie leidt tot meer verwarring) en als ouder je eigen zin opleggen (zou je niet eens daar naartoe gaan). Wat wél werkt is eerst te kijken naar de studiekiezer zelf. Wat vindt uw zoon of dochter interessant, wat doet iemand graag in zijn vrije tijd, zijn er bepaalde vakken op school, of deelgebieden van vakken waar uw kind enthousiast over vertelt thuis? Vindt u het lastig om uw zoon of dochter hierin te begeleiden? Het inzetten van studiekeuzebegeleiding kan een goede uitkomst zijn.

Daarnaast is het handig om wat harde selectiecriteria op te stellen. Op deze manier zijn er een stuk minder studies die overblijven op de lijst met interessante opleidingen. Zorg ervoor dat uw zoon of dochter voorbereid op pad gaat. Focus je op een beperkt aantal studies en bepaal van tevoren welke vragen je in ieder geval wilt stellen. Tot slot, een studiekeuze is niet altijd de juiste uitkomst op het juiste moment. Soms is een jongere gewoon nog niet toe aan het kiezen van een studie en aan het studeren an sich. Een tussenjaar kan dan een heel goede uitkomst zijn.

Zie hiervoor ook het artikel: ‘Een tussenjaar? Goed benutten dat jaar!’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.